CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, January 28, 2010

CINTAILAH CINTAKU (PART 3)


            Pagi nirmala. Sedang yang lain masih asyik dibuai mimpi, Hafiz sudah lama berteleku di hadapan laptop kesayangannya. Telefon bimbit  sengaja dimatikan dengan harapan tidak lagi diganggu tangis Daya yang meruntun kalbu  jantannya..
‘Ah, perempuan mudah benar patah hati’
            Dia berjalan menuju ke almari lantas membukanya. Dibelek satu persatu baju yang hendak dipakainya buat kepejabat nanti. Hari ini merupakan hari pertama dia akan bekerja disyarikat abahnya. Pakai mesti segak.penampilan harus bagus. Barulah staff abah pandang aku sebagai seorang yang berketrampilan,getus hatinya. Sepasang sut ditarik keluar. Diacunya kebadan lantas dia kembali tersenyum.
‘Hensem jugak tunang si Jamilah ni ye’
‘erk…ape kejadahnya aku ingat kat dia..’
Kau suka dia kan?”
‘gile…aku takkan jatuh cinta pada dia’
            Hafiz mula bermonolog sendirian. Hatinya cuba meyakinkan sudah wujud satu ruang kecil buat Jamlilah. Namun akalnya menolak. Tak mungkin dia mula menyukai Jamilah. Baginya hanya Daya yang bertakhta dihati.
            Teringat pada Daya,lantas dia mengambil kembali telefon bimbitnya. Berkira-kira untuk menghubungi Daya. Apalah agaknya yang sedang dilakukan gadis itu. Membayangkan Daya yang agak jelita, susuk tubuh menggoda, bicara tubuh yang agak manaj, Hafiz menelan liur. Tidak mahu dia kehilangan model ini apalagi meningglkannya. Gawat seandainya Faziq berjaya merebut hati Daya.
            Faziq bukan calang-calang manusia. Anak orang berada juga. Malah lebih hebat darinya. Punyai syarikat hasil atas usaha sendiri sedangkan dia masih perlu bertatih dalam bidang urus niaga. Itupun dibawah ketiak abah. Walaupun pada dasarnya Hafiz menang rupa, namun dari segi cara Faziq cuba mengambil hati Daya, dia agak tercabar juga. Jambangan bunga ros hampir setiap hari dihantar ke rumah Daya. Hadiah yang mahal-mahal sudah lali bagi Daya. Sedangkan dia, mengingati harijadi Daya saja dia tak mampu, apatah lagi menghadiahi Daya sesuatu yang istimewa walau Cuma dengan sekadar kata-kata.
‘Ah, tak boleh jadi ni. Masak aku kalau Haziq dapat tau aku dah bertunang dengan perempuan kampung tu. Rosak reputasi aku ni kalau dia mula pasang strategi nak pikat Daya. Ah…aku kena cepat bertindak. Punat on ditekan lantas nombor telefon Daya terus menari2 dijari.
“ Hello baby. You pergi mana ni? Lama tau I cari u. by the way, I nak kasi u present ni from Paris. I belikan something special untuk u”, kedengaran ceria suara Daya menyambut panggilan Hafiz. Hafiz tersenyum bangga.
            “Sorry la sayang. I banyak kerja. I dah start keja dengan abah tau. Kalau u nak tau, tak lama lagi abah akan serahkan semuanya pada I..hehehe”, Hafiz mula memancing minat Daya. Ah, perempuan kalau ditabur dengan kebendaan memang cepat cair.
            “Wow. U bakal CEO la ye baby.. eee…bertuahnya siapa yang dapat jadi bini u kan…I ni siapalah pada u,” suara Daya mula mengendur. Meminta simpati barangkali.
            “Sayang, u kan tau I hanya cintakan u sorang aje….hehehe…temankan I lunch k,sayang. Pukul 2 nanti I jemput u, k??
            “ala…..sorry lah baby….. I ade photoshoot la….emmm.kita gi dinner ajelah k?? I masak.. u datang rumah tau..please….” Daya mula merengek lelaki ini jarang menolak jika diajak kerumah.
            “ok sayang. See u then…gotta go. Bye”
Phone off…
            Sambil tersenyum riang Hafiz menuju ke dapur. Bau nasi goreng ummi sudah menjengah hidungnya. Lapar kian menerjah. Ummi memang pandai memasak. Masaklah apa sahaja hatta sambal belacan sekalipun, air tangan ummi memang no.1. sebab tu agaknya abahnya tidak mau menggaji tukang masak. Tugas memasak hanya diserahkan bulat2 pada ummi. Yang lain-lain Cik Nab membantu.
            “Awal kamu bangun Feez. Mimpi lena ke?”gurau ummi.
            “Apa pulak mimpi lena ummi. Tidur lenala….hehe….laparla ummi”, Hafiz kembali menyakat umminya. Kerusi ditarik lalu punggung dilabuhkan. Aroma nasik goreng sudah tak mampu lagi ditahan nafsu selera makannya.

            “Ala. Abang ni, kot ye pon mimpikan kak Jamilah tu, takkan kita balik pon tak sedar”, kedengaran satu suara memecah hening. Hafiz cepat-cepat menoleh.
“Baiti. Ey…bile adik abang ni balik? Abang tak sedar pon. Sorrylah dik. Prezent dari UK bawak tak?”, gurau Hafiz kerianagan.
            Riang hatinya satu-satu adik peremepuannya sudah kembali ke tanah air. Empat tahun merantau ke negeri orang sudah cukup untuk membuahkan rasa rindu. Harai-harinya sepi meski dia dikelilingi wanita2 yang mendambakan cintanya. Namun gelagat Baiti mampu mengisi hari2 mereka sekeluaraga dengan aksi2 nya yang lincah kerana suka menyakat. Mangsa utama mestilah Cik Nab. Maklumlah Cik Nab kuat melatah.
            “Abang…ey….orang cakap dengan dia ni.”, suara nyaring Baiti menculik lamunannya.
            “Ape die?”
            “Hisy…susah betulla kalau orang dah angau ni. Orang cakap, malam nanti kita pergi tengok wayang k?? abang belanja tau..please…bolehla….rindu gile ni nak jalan2 kat midvalley ni..”pujuk Baiti bersungguh-sungguh.
           “Malam ni?? Ala…tak bolehla..abang dah janji dengan kawan. Next time k?”, Hafiz mula teringatkan janjinya.
            “ala…jomlah…ummi pon pergi tau…jomlah…”rengek Baiti.
            “hmmmmm….untuk adik abang yg comel ni…oklah”
            Akhirnya dia terpaksa mengalah demi menunaikan permintaan satu-satunya adik yang dirindui. Daya? Ah….esok palin2 kuat pun die merajuk sikit je. Belikan hadiah mahal-mahal sikit, kompem rajuknya reda.
Senyumnya meletus jua.

7 manusia terhebat:

Anonymous

pagi nirmala.....hehe

~RedS!z in tH€ hOus€~ xoxo

kemunculan watak baru.....cehhhh

Anonymous

sedikit tak faham pada watak yang tuan punya cita ni "baiti" kat jamilah tu dia jadi sapa?kat cni dia jadi adik hafiz....emmm....any way boleh tahan jalan cita...

CAHAYARUMAHKU

sedikit tak faham pada watak yang tuan punya cita ni "baiti" kat jamilah tu dia jadi sapa?kat cni dia jadi adik hafiz....emmm....any way boleh tahan jalan cita...

##sabo tau....tgh dlm poses tuk mencantumkombainkan jalinan citer n relatekan watak2 yg ade.......##

Anonymous

hehehehe..cepat ar update babe...JAMILAH x sabor ni nak tau ending kisah centanyer...hehehe

Anonymous

knapala wujud nama haziq..gunala nama len..huhu..

bytea Mahfuz

---->knapala wujud nama haziq..gunala nama len..huhu..

BUKAN HAZIQ....TAPI FAZIQ......

Post a Comment