CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 11, 2010

AKU BUKAN PENULIS

satu hari...abang tanya aku.. 
"ape beza orang kaye.. sederhana.. ngn orang miskin??"
aku jawab dengan kompidennye....."DUIT la......"
tapi abang senyum...dia cakap.....tak... beza antara orang kaya...sederhana ngn miskin adalah dari segi waktu mereka bekerja..... ha....percaya tak??? macam mane tuh???

orang kaya : diorang bekerja dari pagi bawak ke malam...sambung ke pagi...bwaka ke malam balik..... pendek kate....selagi bernyawa...kerja...kerja...kerja....

golongan sederhana: ni golongan yang kerja norma la....pergi pukul 8...balik pukul 5...setiap hari....rutin yang sama... siang kerja...malam rehat ngn family tercinta...

golongan susah : waktu kerja lebih singkat.... keluar pagi...balik tengahari..... contoh...penoreh getah...petani.....kerja kat bendang.... gile ke ape nak berjemur di tengah panas....

jadik...betulke golongan kaya selalu menganggap golongan susah ni pemalas?? ye lah...macam dekat dalam filem2 melayu tu.....kan selalu cakap....unta padang pasir pon ta malas macam laki kau....eh.....bukan malas....tapi orang susah kebanyakannya yang tak berpendidikan tinggi... apalah sangat yang mereka boleh lakukan...setakat kerja-kerja yyang memerlukan tulang empat kederat tu ajelah demi menyara keluarga mereka.....

mungkin itu sudah tertulis...kadang2 kerja mati2 pun..pendapatan yang terkumpul cuma lepas2 sahaja..tidaklah semewah mane...tapi biasanya memang cukup... begini... orang  kaya selalu menganggap golongn miskin ni hidupnya susah.... maklumla.....mereka tak pernah bercuti di oversea..apatah lagii nak menjamah makanan yang sedap-sedap...pakai baju mahal-mahal jauh sekali. tapi bagi golongn susah ni...pada mereka hidup mereka walaupun sederhana tapi sempurna...makan sekadar perlu...pakai apa yang ada... kan selesa tu??? 

disebalik kekayaan atau kekurangan seseorang...sepatutnya tidak wajar dijadikan kayu pengukur untuk membezakan martabat seseorang. eh..kenapa pulak kan??? biasanya orang kaya mmg golongan yang ade kelas. jadi wajarlah mereka diberi penghormatan.. sudah jadi lumrah...yang miskin akan tunduk pada yang kaye kan?? hukum alam...tak boleh nak ubah...

tapi....sebenarnya kekayaan dan kesusahan itu adalah ujian...jangan terlalu selesa dengan apa yang kita ada dan jangan kerap mengeluh dengan apa yang kita tak ada.. kita kaya...kita miskin semua itu bentuk ujian.. kenapa ye??? sebab...bila kita kaya....ALLAH nak uji kita... apekah kita bangga dengan harta yang kita punya...atau kita gunakan kekayaan yang kita ada itu untuk dikongsi bersama golongan yang kurang bernasib baik... ALLAH maha BIJAKSANA.. DIA turunkan ujian yang pelbagai untuk hambanya.. kan dah termaktub.. ALLAH tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang kita tak mampu nak galas.... maksudnya.... golongan2 yang kurang bernasib baik ni...punyai kekuatan untuk menghadapi dugaan dan cabaran dalam hidup ni..bukan bererti ALLAH tidak sayang pada kita...tapi ingatlah...ada sesuatu disebaliknya yang kita sendiri tidak tahu....kan?? 

ye...duit tu memang penting...gile hidup takde duit???? nak kawen pakai duet..nak makan pakai duet..nak masuk tandas awam pon gune duit tau....semuanya duit... tapi... bile kita fikir2 balik................mane pentingnya duit???

tengok ye....

masa kecik2 : belanja 50sen pon kire mewah sangat la tu.... dalam kepale ni asyik pk main aje.... duit?? ape kesah....

dah remaja : eh.....persepsi pasal duit mula berubah... eh... mestila... macam2 nak beli ni..nak shoping baju...gadjet segala.... keinginan memuncak...badan sihat...tapi....duit plak takde..... ala.....PTPTN..MARA..JPA...segala biasiswa kan ade...pakai ajela...kite enjoi...oppssss...gile kau nak pakai duit loan?????? haha...kesimpulannya....badan cergas...keinginan ade..tapi duit yang jadi penghalangnya...

dah dewasa : yes...dah keje...buleh shoping semuaaaaaaaaa barang idaman.... ehhhhhh.... sape kate??? dah dewasa...ade kerjaya.... sapa nak tanggung keluarga.....duit kereta...uamh semua sapa nak bayar???? huhuhu...terpakse berjimat cermat...eh....nak masak pakai bawang pon berkira2...perlu tu....belanje rumah lagi...kenalah berjimat cermat...... habis?? camane nak beli semua baranag idaman....baju...perfume..henbeg segala?? ah....lupekan aje...ada mulut yang perlu disuap..huhuhu...pendek kate... kerja ada...keinginan ada..duit ade..tapi tanggungjawabnye banyak.... 

dah tua... yahooo...anak2 da besa...da berjaya dah ni.... leh la lepak2....snenek nak shoping ni...beli enset model terbaru...bulehh 4g ngn cucu2...hahaha...shoping sakan... melepaskan hajat yang tak tercapai....eh..tapi dah tua2... dah takde napsu nak pakai perfume wangi2...chanel..lancome segala...paling koman bodishop pon da tak lalu nak cium... henbeg?? gile ape dah tua2 nak pakai bling2??? baju pon da tak up to date... kesimpulannya....duit banyak ni..... tapi keinginan takde..badan pulak dah longgar2 sane sini...

ha.......mane pentingnya duit tu???
(sape2 yang pk seperti yang diatas.....sile beri duet korang pada aku dengan kadar yang segeraa........hahahaha)



kesimpulannya... kita semua adalah sama walau pon berbeza tapi hakikatnya kita tetap serupa...


(duit??? tak penting?????aku cakap dalam hati....weh penting...pentingla.......bdan sihat...kederat ade....keinginan memuncak ni...loan baru dapat...nak beli perfume...enset baru...kamera digital segala

 ........


.....
...




.===> gile kau nak beli pakai duit loan?????????????)

2 manusia terhebat:

Yangya

hahahaha, pakse soh bagi duet..hahaha lawak le ko ni beti

mas

hehhehehehehe....tp nape orgnye 4 je...huhuhuhuhuhu...na pnjam wit ko lah..leh???aku tak dpt PT.....hehehhehe...

Post a Comment